Bekijk meer foto's van Eefje op Instagram

@glam_by_eefje Volgen

Volgers

De eerste zonnestralen op je huid!

Hebben jullie dit weekend ook zo van de zon genoten? Zalig toch! Eindelijk Lente! En ze beloven deze week nog meer mooi weer, vandaar dat ik dit artikel wel handig vond! De eerste zonnestralen op je huid, 5 tips! Keep on reading :)

Bij de eerste lente zonnestralen lopen de terrasjes vol en gaan mensen weer lekker naar het park, of naar het strand. Heerlijk die warme zon, daar krijg je toch weer energie van? Misschien heeft u al een vakantie geboekt naar Spanje, Griekenland of Frankrijk. Een mooie gelegenheid om weer is lekker bruin te worden en te ontspannen. Een lekker kleurtje kan toch nooit kwaad?!

De eerste zonnestralen op je huid!

Toch zijn veel mensen de afgelopen jaren steeds huiveriger geworden voor de zon in verband met het ontstaan van huidkanker. Uit angst hiervoor zijn veel mensen de zon gaan mijden en als ze dan toch in de zon komen, zorgen ze dat ze in ieder geval met een hoge factor ingesmeerd zijn. Dat is heel erg jammer, want de zon speelt juist een belangrijke rol in onze gezondheid. Niet alleen voorziet ze ons van warmte, licht, levenslust en vrolijkheid, maar ze is ook dé bron van vitamine D.
Onder invloed van de zon worden in onze huid grote hoeveelheden vitamine D aangemaakt en dat is onmisbaar voor ons lichaam. Daarnaast wordt er pas vanaf zonkracht 3 vitamine D aangemaakt. Op een koele, maar heldere zomerdag is de zonkracht hoger dan op een warme bewolkte dag. Zonkracht gaat over de hoeveelheid UV-straling die de aarde bereikt.
Hoe kunnen we nu volop van de zon genieten op een gezonde manier?

De eerste zonnestralen op je huid!

5 tips om uw huid te beschermen tegen de zon:

1. Laat uw huid aan de zon wennen.
Heerlijk de eerste zonnestralen, maar zorg wel voor een langzame opbouw voor het wennen van de huid. De eerste keer 15 minuten is meer als genoeg. Als je langer in de zon gaat verbrandt de huid. Zorg dat je vanaf het voorjaar al regelmatig (deels) ontbloot in de zon bent, zodat je langzaam een kleurtje en dus bescherming tegen de zon opbouwt. Ga niet direct de volle zon in, bij de eerste zonnestralen. Een gekleurde huid zorgt er trouwens voor dat je ook in de zomer minder snel verbrandt.

De eerste zonnestralen op je huid!

2. Hoelang kan ik in de zon.
De volgende vuistregel zal je helpen te bepalen wanneer de zon voldoende UVB bevat om vitamine D3 op te bouwen in de huid. Zodra je schaduwlengte korter is dan je lichaamslengte bevat het zonlicht ook UVB-stralen. Dat is, met uitzondering van de wintermaanden, nagenoeg altijd midden op de dag. Voor een bleke huid is 15 minuten al genoeg. Hoe donkerder de huid, hoe beter de natuurlijke beschermingsfilter.

De eerste zonnestralen op je huid!

3. Liever in de schaduw?
UV-stralen zijn overal, ook in de schaduw. Je kunt zelfs verbranden, terwijl je onder een parasol zit. Deskundigen raden aan om in Nederland tussen 12.00 en 15.00 uur in de schaduw te blijven. Kleine kinderen tot een jaar of vier kunnen het best de hele dag onder een parasol spelen; hun huid is nog heel teer en biedt minder natuurlijke bescherming. Als je al op jonge leeftijd verbrandt, zijn de schadelijke gevolgen op oudere leeftijd des te heviger. Omdat UV-stralen ook in de schaduw aanwezig zijn, is het belangrijk jezelf en eventueel kinderen ook in de schaduw in te smeren met een goed anti-zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Zoek in zuidelijke landen en op zonnige dagen in België en Nederland tussen twaalf en drie uur de schaduw op.

De eerste zonnestralen op je huid!

4. Je bent zwanger.
Als je zwanger bent mag je in principe met de normale voorzorgsmaatregelen in de zon, maar let op: sommige vrouwen zijn gevoelig voor een zogenaamd zwangerschapsmasker. Dit zijn pigmentvlekken in het gezicht. Blootstelling aan de zon verergert dit. Het goede nieuws is dat het meestal na de zwangerschap wel weer geleidelijk aan verdwijnt, al kan het soms wel enige tijd duren. Heb je tijdens je eerste zwangerschap last gehad van een zwangerschapsmasker dan is de kans groot dat dit tijdens een tweede zwangerschap terugkomt. Daarom als je zwanger bent, toch maar lekker onder een parasolletje blijven zitten.

5. Herstel u huid na de zon.
Na een dagje zon is het belangrijk om uw huid goed te herstellen. Ook al heb je alle tips hierboven goed opgevolgd er kan toch altijd nog wel wat UV-straling de huid in komen. Gebruik daarom producten met Vitamine C & E. Deze combinatie is zeer belangrijk, want zonder Vitamine E wordt de Vitamine C gelijk weer afgebroken en heeft het geen werking. Vitamine C en E zijn werkstoffen waarvan bewezen zijn dat ze daadwerkelijk werkzaam zijn.
Het is hierbij wel noodzakelijk dat er meer als 15% Vitamine C en E in zit. Deze hoge concentratie is niet in de winkel te koop, maar alleen bij een huidspecialist of arts. Vitamine C is een belangrijke antioxidant, die zo de schade van de UV weer kan herstellen. Daarnaast stimuleert het ook collageen aanmaak.

Dit zijn slechts 5 tips (er zijn er nog veel meer) om je huid te beschermen tegen de zon. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om al het goede na te streven, maar je ervan bewust zijn en ermee bezig zijn is al een eerste belangrijke stap!

Ik hoop dat we een zonnige, warme zomer tegemoet gaan! Ik ben zelf een enorm grote zonneklopper, bij elke zonnestraaltje vind je mij in mijn ligstoel of rij ik een dagje naar zee! Ik heb mij jaren zelden of niet ingesmeerd en daar draag ik nu de gevolgen van. Ik heb pigmentvlekjes in mijn gezicht, rimpels en heel veel sproetjes. Ik heb mezelf verplicht om deze zomer rijkelijk om te gaan met zonnecrème en af en toe de schaduw op te zoeken! :) Sunkissed skin is mooier dan een verrimpelde bruine huid :)

Geniet van de zon, maar doe het met mate! :)

XOXO
Eefje

  • Ik ben erg voorzichtig met zonnen. En zelfs zonder zon, ik draag steeds een beschermingsfactor…want zelfs daardoor bruin je nog. Het is niet omdat je factor 50 smeert dat je niet bruin zal worden. Het duurt wel wat langer maar je kleurtje blijft ook langer zitten. Echt uren in de zon gaan liggen zoals vroeger doe ik niet meer. Liever een uurtje op het balkon met goede bescherming dan een volledige dag aan het strand en verbranden…omdat ik vergeten ben me opnieuw in te smeren. Voor mij hoeft een diepbruine kleur niet, je lijkt er op termijn alleen maar ouder door en da’s ook niet mooi. Natuurlijk is dit een persoonlijke mening en laat ik er iedereen vrij in. Maar wees voorzichtig.

  • Ik heb me gisteren ontzettend goed ingesmeerd en zo nu en dan ben ik ook eens onder de parasol gaan zitten :-) Ik vind een bruin kleurtje erg mooi, maar ik bouw dat langzaamaan op. In het verleden ben ik eens zo ontzettend verbrand op mijn schouders, dat het vocht en de vellen aan mijn lijf hingen. Ik had toen niets in de gaten (kwam door het snorkelen zonder t-shirt in de Middellandse Zee). Hier heb ik ontzettend van geleerd en ik ben ook echt een stuk voorzichtiger geworden!

  • maloubeld

    Handige tips :)

  • Handige tips Eefje!

  • Superhandig artikel! Ik probeer mij echt altijd in te smeren als ik in de zon zit en ’s avonds doe ik altijd aftersun op. Ookal heb ik een huid die niet vlug verbrand, ik hou haar toch het liefst het langst rimpelvrij :)

  • Handige tips! Ik verbrand ook super snel, ik heb een ontzettend bleke huid en heb zonne allergie, dus ben altijd extra voorzichtig met zonnen :).